יום שבת, 9 במאי 2020

אוטוטרופיה/ חיסול הרעב הנפשי בעולם/ חלק ג



 הרעיון של מתן אפשרות לכל אדם לחיות בכבוד ללא עבודה ובלי מאבקי פרנסה איננו חדש. פיתרון אחד שכבר ניסו פה ושם להעלות אותו או אפילו לבצע אותו כמו בהודו, פינלנד ושוויץ ועדיין מנסים לשווק אותו. אלא שתמיד תהיה תלות במחליטים וויכוחים על הכמות. פיתרון אחר שמוצע "בתוכנית ונוס" היא ביטול הכסף. הבעיה היא שביטול הכסף רק יבטל את טכנולוגיה שמקלה על האדם וייווצרו בעיות חדשות.

עם זאת, ניפוץ האידיאה המקודשת של כסף ורכוש חשוב לשינוי התודעה האנושית.

כיום קיימות הרבה מאוד שיטות לחיים ללא תלות בזולת. הבעיה היא שהם לא מרוכזות במקום אחד. שיטה אחת במקום אחד איננה מספקת לקיום עצמאי. כאשר יחידים ומשפחות ירכזו את רוב השיטות האלו בבית אחד או בבית דירות אחד במקומות הפתוחים לרעיון ניתן יהיה להפיץ אותו לקהל הרחב.

הפיתרון הראשון הוא לבעיה הראשית, מקור הצרות העיקרי, הצורך הבסיסי המזון. כבר היום מתפרסמות מדי פעם  שיטות המאפשרות גידולים עצמיים במקום קטן יחסית כמו גגות וגינות מחוץ לעיר ופחות תלות בעונות השנה. המדע יכול לגלות את כל הויטמינים הנחוצים בצמחים מסוימים. ניתן היום לגדל בקלות בתוך הבית צמחים שיש להם את רוב המרכיבים הנחוצים לאדם במזון כולל חלבון צמחי, ויטמינים ומינראלים כמו למשל באצת הספירולינה.

ניתן להשלים את הצורך בגיוון ובמעדנים בדרך המיושנת של הליכה לסופרמרקט.

בעיה בסיסית אחרת לא פחות חשובה בחלקים גדולים של העולם היא אספקת מים ובעיקר מים מתוקים ונקיים. גם כאן כבר המציאו בעולם שיטות שונות. לדוגמא שתיים מהן.


שיטה אחת היא הפקת מים נקיים מיריעות הלוכדות ערפל.


 שיטה נוספת עוד יותר פשוטה שהמציא ממציא איטלקי שבה אפשר להפוך מים מלוחים לנקיים באמצעות מה שנראה ככד קרמי, שיטה ביתית זולה ופשוטה במיוחד.http://www.ewao.com/a/solar-seawater-distiller-turns-salt-water-drinking-water-using-sunlight/

מזון ומים הם הצרכים הבסיסיים ביותר אבל אפשר להרחיב את ההמצאות לצרכים פחות מיידיים אבל גם הם צרכים אלמנטאריים, קודם כל קורת גג, ואחר כך השכלה בסיסית, רפואה, אנרגיה, חום ותחבורה

קורת גג מעל הראש מסובכת במיוחד. אבל גם כאן ניתן להשתמש בטכניקות זולות ועבודה עצמית. 

בעתיד אולי אפשר יהיה להדפיס בתים, אבל לא קרקע... אבל היום, לפני הדפסת הבתים ההמונית עדיין אפשר למצוא פתרונות מיידיים יותר.

שיטות טכנולוגיות מודרניות של מזון וריהוט חכם ומכשור מודרני למטבח ולבית מאפשרים שטח מחיה קטן יותר ואין צורך בקרקעות רחבי ידיים שזמינותם הולכת וקטנה מיום ליום. מצד שני, טכנולוגיה ועצמאות כלכלית בסיסית מאפשרת השתקעות במקומות מרוחקים מאחר והקרקע שם זולה יותר. בתים ניידים הם רעיון פופולארי נוסף משום שבנייה על קרקע פרטית היא יקרה מדי. עוד פיתרון לבעיית צמצום הקרקעות הוא תכנון שנראה היום דמיוני אבל בגדר הסביר של בניית איים קטנים על פני האוקיינוס.

אפשר לנצל דירות קטנות יחסית בבתי קומות. פיסת מרפסת עשויה להיות תחליף לגינת קרקע. אפשר לגדל צמחיה בשלבים אנכיים או ספירליים או עם כל רעיון יצירתי אחר. אדריכלים בנו בתים עם תקרה גבוהה כדי ליצור תחושה של חלל גדול לבית קטן. אפשר היום לקנות בתים ננסיים עם תיכנון שמאפשר ניצול מקסימאלי. מרחבים נרחבים מסביב לבתים מבטלים  את תחושת הדחיסות.

האדריכלות היום מאפשרת לא רק בניית בתים רבי קומות הנראים כקופסאות גפרורים זהים הדבוקות זו לזו,  אלא גם כאלו שאין בהם כמעט קירות משותפים ויש בהן המון צבעוניות ודמיון וגינות במרפסות, עשויות מחומרים זולים וחזקים כמו כאלו שנעשו מקונטיינרים.

http://www.ynet.co.il/PicServer4/2014/06/24/5411919/54119070990100490271no.jpg מעונות סטודנטים מקונטיינרים (מכולות)

נושא הבניה העצמית מאפשר הרבה יצירתיות. למשל, בתים נבנו מכל מיני חומרים על ידי אנשים פרטיים, כולל נשים שבנו בתים מחימר, עץ, ואפילו תפרו בית מבדים חזקים.

החופש היחסי בתחום הבנייה עשוי לעודד בנייה ופיתוח מוצרים יותר ירוקים מאשר היום.

נקודה כאובה אחרת היוצרת תלות באחרים היא תחום האנרגיה.

ניצול עצמאי של אנרגיית השמש באמצעות לוחות סולאריים הוא רק בתחילת הדרך. אבל כבר היום ניתן היום להשתמש בלוחות סולאריים לא רק חימום דודי מים אלא גם במוצרים יומיומיים החל מהחלקת שיער, חימום כלי  בישול, הטענת מכשירים חשמליים, שילובם בתרמילי טיולים או על כובעים וכלה בחימום ביתי ובעתיד יהיו גם מצברים סולאריים השמורים לימי גשם.

צורך אנושי נוסף הוא הצורך בידע. מקור ידע חינם ללא גבול הוא הפיתוח האחרון שצץ רק לאחרונה אבל יש לו השפעה עצומה על כל שכבות העם.

באינטרנט שנמצא במחשבים ובטלפונים ניידים מצוי ידע יקר ערך חינם. הידע שבאינטרנט הופך את ההשכלה הכללית לזמינה. ניתן לתכנן עבור מקומות נידחים שיעורים של בית ספר רגיל ממורים מוסמכים לילדים ומבוגרים. כבר היום מצוי מידע שימושי למבוגרים באינטרנט בחינם או כמעט חינם כמו ידע רפואי בסיסי, נושאים כמו שיווק ומכירות וקורסים בנושאים מגוונים.

באשר ליצירת תקשורת חברתית אמיתית, למרות הנטייה לנפח את החסרונות של תקשורת דיגיטלית, הרשתות החברתיות והסקייפ והסמרטפונים מאפשרים סוג חדש של קשרים שלא היו קיימים בעבר, קשרים עם כל אלו שלא גרים בקרבת מקום, קרובים או עמיתים למקצוע. תקשורת זאת מאפשרת מגורים במקומות מרוחקים.

בתחום הרובוטים המאיימים על מקומות העבודה, במקום שאיימו אפשר לנצל אותם לכל העם, לטיפול בחולים, זקנים וכל אלו שמתקשים למצוא מטפלים.

לא בכל תחום אפשר להחיל את רעיון האוטוטרופיה ואם אין ברירה, אפשר פשוט לקנות. 

ישנו סיכון שבעלי עניין יהפכו רעיונות מסוג לעסק יקר מדי ולא משתלם. כמו ,למשל, הדרך של מכירת חלקים באיכות נמוכה בשיטת של "עשה זאת בעצמך" עם הוראות שנראות כמו נוסחאות של פיזיקה גרעינית.


עם זאת, הזמן שיתפנה והשתחררות מהלחצים של פרנסה יעזרו לייעל את ניצול ההמצאות החדשות.

אוטוטרופיה וחברה: בני אדם הסתופפו בחבורות בעבר משום שנזקקו להגנה ולעזרה הדדית. אבל הישרדות הזאת גבתה מחיר גבוה. לא סתם חיפשו בדורות האחרונים, ברגע שהתחילו לסמוך על ההגנה החברתית ושרידות מינימאלית, מקומות שבהם יוכלו להשתחרר מעט מהאחרים ולהיות עם עצמם.

הקומונות בעבר בדקו את רעיון הקיום העצמאי של חבורות של יחידים שבהם כל אחד ממלא את חלקו. הרבה מהקומונות התפרקו משום הצורך להתחשב באחרים. מאותה סיבה גם הקיבוצים לא הפכו לאופנה שלטת. קהילות אורגניות כמו חמולות ושבטים אף הן בעייתיות משום שקיימת היררכיה פנימית של חזקים ומנוצלים.

הפחד מעצמאות הוא גם הפחד מאיום הבדידות. האיום הקבוע של ההורים שהם נציגי החברה, מה יהיה ילד? בסוף תישאר לבד. אם חלילה אדם עצמאי הוא עלול להיות בודד. אם הוא משתמש ברשתות חברתיות הוא כביכול בודד. ועוד כל מיני קלישאות שמאיצות את היחיד להסתופף בחבורות שלא תמיד מועילות לו, אלא להפך.

בשיטת האוטוטרופיה אין הכוונה לערער את החברתיות, אלא את התלות בחברה, את השחרור מתלות ביסודות היותר אגרסיביים והנצלנים שבה. לפעמים אפילו חברה עם אהבה ואחווה החברה  מייצרת היררכיה ושליטה ודומיננטיות לא רק של העומדים בראש אלא גם של הקבוצה עצמה ששולטת על היחיד לבל יחרוג מהקווים ולבל יהיה יוצא דופן.

האנושות במידה רבה היא גוף אחד ולא רק פרטים נפרדים, אבל השיתוף יכול להיות ברמות שונות. בני האדם לא יהיו לבד אלא רק יוכלו לבחור את מי שהם רוצים, את השבט האמיתי שלהם ולא את מי שהם מוכרחים או לחיות בשבטים שונים בזמנים שונים.

שיטת האוטוטרופיה היא פתרון להאצת התהליך ההרסני של כדור הארץ. עידוד הצרכנות המוגזמת וחסרת האחריות גורמת לניצול יתר של משאבי כדור הארץ באמצעים לא כשרים כמו הרס היערות, דילול המים הנקיים והרעלת האוויר והאדמה.

 ברבים מושרשת האמונה שחוק היקום הוא שיש כאלו שיש להם וכאלו שאין להם. לכן המסכן, הרעב, לא מפריע במיוחד לאלו שיש להם, ועבור רבים זהו נושא פחות "סקסי". לכן מעמד שלא נחשב למעמד נמוך אבל נאבק על קיומו כמו סטודנטים ואקדמאים מובטלים ואמנים וסופרים יכולים להפיץ את הרעיון בקרב אלו שאין להם. גם הקמת ישובים ניסיוניים  לרעיון האוטוטרופיה במקומות נפרדים יכול להועיל להפצת יכולת העצמאות הכלכלית והמקצועית והנפשית לאלו שכביכול נידונו למחסור.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כמה רמות של ויכוחים

   א. אישה שרוצה בעיקר להקטין את השני, מפזרת גזלייטנינג. אומרת דברים מקטינים על השני, ומצד שני אומרת לד. שהיא אשמה, שהיא נעלבת, שהיא לא צודק...